CRI

Dec 31, 2018 | Issue 11

NEWSLETTER

Let’s Talk with Sheikh Hasina

Let’s Talk with Sheikh Hasina

Centre for Research and Information (CRI) organized its 20th session of its signature program, ‘Let’s Talk’ with the Honorable Prime Minister of Bangladesh – Sheikh Hasina at Gono Bhaban, Dhaka. CRI has arranged its previous editions of ‘Let’s Talk’ with number of ministers, policy maker and even youths, however, this was the first time with the Prime Minister. This was also a first for the political history of Bangladesh, where the Prime Minister directly talked to the youth and asked the participants to share their ideas and thoughts on the development of their country. Around 150 young people selected from across Bangladesh, including professionals, service holders, entrepreneurs, students, sports and cultural personalities, and representatives of various youth groups and associations took part in the discussion.

Hasina: A Daughter’s Tale Premieres in Dhaka

Docu-drama ‘Hasina: A Daughter’s Tale’, based on Prime Minister Sheikh Hasina was released for public in movie theatres on 16th November 2018. The premiere held in three batches – two on the 15th evening and one on 16th morning, was attended by media personalities, journalists, script writers, sports personalities, representatives from the creative industry, youths and members of the civil society. The five-year collaboration initiated jointly by Centre for Research and Information(CRI) and Applebox Films, focuses on Sheikh Hasina and her life before and after August 15, 1975.

Japanese translated Graphic Novel ‘Mujib’ Launched in Tokyo

A festive ceremony was held on 26th November at the Embassy of Bangladesh, Tokyo for launching the Japanese version of ‘Mujib’. The launch ceremony was attended by ambassadors, members of the diplomatic community, high officials of the Japanese government, representatives of the business community, members of civil society, media and expatriate Bangladeshis in Japan. Japanese is the first foreign language after English to which this graphic novel had been translated to, with hopes of introducing Bangabandhu to the Japanese children and help them understand his struggle for freedom.

Mujib Graphic Novel at Dhaka Lit Fest 2017

CRI took part at Dhaka Lit Fest 2017 from 8th to 10th November at Bangla Academy in Dhaka. A stall had been set up exclusively for the ‘Mujib’ Graphic Novel series. The Graphic Novel in five parts of the 12-part graphic series of CRI was available in Bangla. A translated English version of the series has been released for non-Bangla speaking audiences at last year’s Lit Fest in 18th November 2017. The translated versions of part 2 and 3 were released for the first time at this year’s Lit Fest. Both versions of ‘Mujib’ was available for the buyers at the designated corner of Mujib Graphic Novel stall of Bangla Academy.

Publication

#

সবার জন্য মানসম্মত শিক্ষার বাংলাদেশ

বিগত এক দশকে বাংলাদেশের শিক্ষা খাত অনেকদূর এগিয়ে গেছে। নানামূখী উদ্যোগের মাধ্যমে মাদ্রাসা শিক্ষা , কারিগরি এবং বৃত্তিমূলক শিক্ষা ও প্রশিক্ষণের মান বাড়ানো হয়েছে। এই সময়কালে শিক্ষা খাতে বরাদ্দের পরিমাণ অনেক বৃদ্ধি পেয়েছে। এছাড়া সরকার একটি সময়োপযোগী জাতীয় শিক্ষানীতি প্রণয়ন করেছে এবং এরই মধ্যে তা কার্যকর করা হয়েছে। ২০৩০ সালের মধ্যে সবার জন্য মানসম্মত শিক্ষা নিশ্চিত করার পথে অনেকদূর এগিয়েছে বাংলাদেশ। এই প্রকাশনাটিতে শিক্ষা খাতে বাংলাদেশের সাম্প্রতিক সাফল্য এবং অর্জনের চিত্র তুলে ধরা হয়েছে।

উন্নত স্বাস্থ্যসেবার পথে বাংলাদেশ

বাংলাদেশ বিশ্বের অষ্টম জনবহুল দেশ। সম্প্রতি স্বাস্থ্যখাতে অগ্রগতির জন্য প্রশংসিত হয়েছে বাংলাদেশ। ২০০৯ সাল থেকে বর্তমান সরকারের আমলে চিকিৎসাক্ষেত্রে অভূতপুর্ব সাফল্য দেখিয়েছে বাংলাদেশ। শত বাধা ও সংকট থাকা সত্ত্বেও আধুনিক নীতিমালা, পরিকল্পনা, স্বাস্থ্যনীতির বাস্তবায়ন, পুষ্টি ও সুস্বাস্থ্যের অধিকার নিশ্চিত করা ইত্যাদি ক্ষেত্রে সাফল্য বাংলাদেশকে আন্তর্জাতিক অঙ্গনে মর্যাদার আসনে বসিয়েছে। এমডিজির সাফল্যকে এসডিজিতে রূপান্তর করতে কাজ করে যাচ্ছে দেশটি। এই প্রকাশনায় স্বাস্থ্যখাতে বাংলাদেশের গত এক দশকের উল্লেখযোগ্য অর্জনের চিত্র তুলে ধরা হয়েছে।

আন্তর্জাতিক অঙ্গনে বাংলাদেশ ২০০৯-২০১৮

প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনার বলিষ্ঠ নেতৃত্বের ফলে আন্তর্জাতিক পরিমণ্ডলে বাংলাদেশ আজ আলোচিত এবং প্রশংসিত এক নাম। বৈশ্বিক উন্নয়ন লক্ষ্যমাত্রা অর্জনের পথে গুরুত্বপূর্ণ অগ্রগতির বিরল দৃষ্টান্ত স্থাপন, জলবায়ু পরিবর্তনের প্রভাব মোকাবেলা থেকে শুরু করে দশ লক্ষাধিক রোহিঙ্গা শরণার্থীকে আশ্রয় দিয়ে বাংলাদেশ বিশ্ব মানচিত্রে উচ্চ আসন লাভ করেছে। চৌকস ও সফল কূটনৈতিক তৎপরতা বাংলাদেশকে এনে দিয়েছে অভূতপূর্ব সাফল্য। কূটনৈতিক সমস্যা সমাধান বাংলাদেশ এখন কূটনৈতিক তৎপরতার মাধ্যমেই করছে। আন্তর্জাতিক পর্যায়ে নেতৃত্বের কারণে বিশ্ব গণমাধ্যমের আগ্রহের কেন্দ্রে অবস্থান করছে বাংলাদেশ। গত এক দশকে আন্তর্জাতিক পরিমণ্ডলে বাংলাদেশের সাফল্য এবং অর্জন সম্পর্কে বিস্তারিত বিধৃত রয়েছে উক্ত প্রকাশনায়।

বাংলাদেশের-উন্নয়নের-এক-দশক-২০০৯-২০১৮

গত এক দশক ছিল বাংলাদেশের জন্য উন্নয়ন দশক। এই দশ বছরে অর্থনৈতিক, সামাজিক ও মানব উন্নয়নের প্রতিটি সূচকে অভাবনীয় উন্নতি করেছে বাংলাদেশ। অবকাঠামোগত উন্নয়ন, প্রতিটি খাতের ডিজিটাইজেশন, পরিবেশ রক্ষার সর্বাত্মক চেষ্টা, জলবায়ু পরিবর্তন ও প্রাকৃতিক দুর্যোগ মোকাবেলার জন্য সর্বদা প্রস্তুত থাকা আর মানুষের জন্য খাদ্য নিরাপত্তা নিশ্চিত করার মাধ্যমে এই উন্নতি দ্বিগুণ করা সম্ভব হয়েছে। এতো স্বল্প সময়ে বাংলাদেশ নিম্ন আয়ের অনুন্নত দেশ থেকে নিম্ন মধ্য আয়ের উন্নয়নশীল দেশে রুপান্তরিত হয়েছে। বাংলাদেশের উন্নয়ন সম্পর্কিত বিস্তারিত তথ্য জানতে হলে এই প্রকাশনাটি পড়ে দেখতে পারেন। ২০০৯ থেকে ২০১৮ এর মধ্যে বাংলাদেশের উন্নয়ন যাত্রার চিত্র উঠে এসেছে উক্ত প্রকাশনায়।

Centre for Research and Information (CRI)
House 2, Road 32 (old) 11 (new), Mirpur Road, Dhanmondi, Dhaka 1209, Bangladesh.

FB Follow us on Linkedin Join us on G+ Follow us on Twitter

To Unsubscribe, Click here